6 maand na Onze Grote Boodschap

In de week van de mobiliteit 2020 voerden we met de campagne Onze Grote Boodschap actie voor toegankelijk treinvervoer. Onze campagne kaartte op een treffende manier de knelpunten aan waarmee reizigers met een handicap dagelijks te maken krijgen: van reservatieplicht tot ontoegankelijke perrons.

Is er ondertussen iets veranderd?

We merken dat er zich stilaan een mentaliteitsverandering voordoet, mede dankzij ons lobby- en actiewerk. Zo zegt de NMBS nu officieel te streven naar autonoom reizen voor iedereen. Dat wil zeggen dat er geen drempels zijn en je geen assistentie moet reserveren om de trein op te kunnen. De federale regering belooft dan weer versneld werk te maken van verhoogde perrons.

VFG volgt de situatie op de voet op. Hieronder vind je alvast enkele belangrijke streefcijfers van de NMBS en federale regering.

Stappenplan om de stations toegankelijk te maken

Tegen 2025 wil de NMBS het aantal toegankelijke stations verdubbelen van 78 naar 150. Op die manier zou een kwart van alle stations in België toegankelijk zijn. Wanneer beschouwt de NMBS een station als toegankelijk? Er moet voldaan worden aan 4 criteria:

  • een drempelloze toegang naar de perrons via hellingen en liften
  • perrons op 76 cm
  • perrons uitgerust met blindengeleidelijnen
  • toegang tot ten minste één verkoopautomaat

Ook de federale regering zet toegankelijkheid op de agenda. Vooral het verhogen van de perrons wordt prioritair. Zo staat in het regeerakkoord dat elk station met meer dan 5000 reizigers per dag toegankelijk moet zijn tegen 2024.

Toegankelijkheid van treinen

De NMBS heeft beslist dat vanaf nu al het nieuw treinmateriaal een instaphoogte moet krijgen van 76 centimeter, de Europese referentiehoogte voor nieuwe perrons. Zo wordt voor de nieuwe bestelling van de M7-dubbeldektreinen een autonoom toegankelijk rijtuig ontwikkeld. Dit rijtuig zal een deur met een instaphoogte van 76 centimeter hebben. Als de deur opent zal een uitschuiftrede de afstand tussen trein en perron overbruggen, zodat reizigers met een beperkte mobiliteit (rolstoelgebruikers, slechtzienden, maar ook ouderen, reizigers met een fiets of met een kinderwagen) zelfstandig en in alle comfort kunnen op- en afstappen.

Reservatie bij de NMBS

De NMBS streeft naar een efficiëntere reservatieregeling. Het reservatiesysteem wordt tegen 2022 vernieuwd. Je zal via een app assistentie kunnen aanvragen. Bovendien wil de federale regering de reservatietermijn voor assistentie inkorten.

En hoe verder?

VFG is tevreden dat er eindelijk schot in de zaak komt, maar is tegelijk erg waakzaam. De NMBS en federale regering beloven inderdaad een aantal stappen vooruit te doen. Maar we moeten goed nagaan of deze streefcijfers ook daadwerkelijk worden behaald. Bovendien blijven de beloften in het regeerakkoord vaak erg vaag en mikken ze op de korte termijn.

Wat doet VFG?

VFG lobbyt elke dat voor toegankelijk openbaar vervoer. Reinhart Niesten, stafmedewerker van VFG, mocht op 24/2 onze ervaringen en standpunten brengen in het parlement.

Daar werden resoluties gestemd om de toegankelijkheid van openbaar vervoer te verbeteren. Het ging om één resolutie van Groen voor toegankelijk treinvervoer, en één resolutie van Open Vld voor toegankelijkheid van openbaar vervoer in een bredere zin (bv. fietsen op de trein).

In de voormiddag kwamen NMBS en Infrabel uitleg geven, en in de namiddag konden gebruikersverenigingen zoals VFG expertise en ervaringen presenteren. Wij hebben daarbij nadruk gelegd op de versoepeling van de reservatieplicht. We zijn dan ook benieuwd of de politiek met de inbreng van de gebruikers aan de slag gaat. Wij houden alvast de contacten warm.

Ook start VFG met een werkgroep om samen met enkele ervaringsdeskundigen onze lange termijnvisie over toegankelijk treinvervoer te verdiepen. Dit vormt een goede basis om verder te lobbyen. Hierover later meer!

Elke maand het nieuws over handicap in je mailbox?

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Wat is jouw voordeel als lid van VFG?

  • Leuke activiteiten en uitstappen
  • Gratis advies en informatie
  • Interessante voordeeltarieven
Ja, ik wil graag lid worden